Menurut Sharifah Hapsah (2005), jaminan kualiti di IPT
adalah untuk memastikan graduan yang dilahirkan mempunyai kemahiran teknikal
dan praktikal, profesional, kemahiran pengurusan pemikiran teknikal, kemahiran
komunikasi dan kemahiran pengurusan maklumat serta pembelajaran sepanjang
hayat. Jabatan Pendidikan Tinggi (2003) pula meletak standard bagi semua
kurikulum dalam pendidikan tinggi di Malaysia harus mempunyai rekabentuk yang
menerapkan kemahiran generik yang meliputi
1) kemahiran berfikir, bertindak, mengadaptasi, menyelesai
masalah dan membuat keputusan
2) kemahiran interpersonal dan berkomunikasi
3) kemahiran ICT, multimedia dan kemahiran pengurusan
maklumat
4) kemahiran kepimpinan,
5) kemahiran keusahawanan
Menurut Mok Soog Sang (2003), penggunaan dan penerapan
kemahiran generik secara berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran amat
bergantung kepada penguasaan kemahiran pengintergrasiannya dengan
kemahiran–kemahiran yang lain seperti kemahiran berfikir, kemahiran
pemudahcaraan, kemahiran belajar, kemahiran menilai dan menaksir dalam
pengajaran, dan tidak kurang pentingnya kemahiran teknologi maklumat dan
komunikasi.
Ahmad (2005) dalam perutusan sempena Hari Guru 2005
menyatakan, perkembangan dan kemajuan dalam pendidikan tanah air mendesak guru
menguasai pelbagai kemahiran generik, seperti, kemahiran berfikir, kemahiran
mengguna dan mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran, kemahiran
belajar, dan kebolehan menguasai bahasa kedua dengan baik.
Comments
Post a Comment