Skip to main content

APAKAH JENIS BAHAN YANG DIGUNAKAN?


Bahan merupakan rangsangan sama ada dalam bentuk prosa, puisi atau grafik yang digunakan untuk membantu dan menggalakkan pembelajaran.


CONTOH bagi  bahan tersebut adalah seperti yang berikut :


Bahan Prosa  :
-Cerita
-Cerpen
-Rencana
-Berita



Puisi  :

-Pantun
-Syair
-Sajak
-Lirik lagu



Grafik  :

-Gambar
-Rajah
-Graf
-Kartun

Comments

Popular posts from this blog

DEFINISI KEMAHIRAN GENERIK

Kemahiran generik adalah kemahiran umum, kualiti, kebolehan dan trait yang harus dikuasai oleh seseorang untuk berjata dalam pelajaran dan kerjaya mereka.  KPT (2006) telah mendefinisikan kemahiran insaniah merangkumi aspek-aspek kemahiran generik yang melibatkan elemen kognitif yang berkaitan dengan kemahiran bukan akademik seperti nilai positif, kepimpinan, kerjasama berpasukan, komunikasi dan pembelajaran berterusan.

Jenis Kemahiran Berfikir

TERDAPAT pelbagai jenis kemahiran berfikir analitikal, logikal, kritikal, objektif , sistematik, pragmatik, positif, negatif, konstruktif, proaktif, projektif, kreatif, perspektif, lateral, emotif dan sebagainya.  SECARA AMNYA , Kemahiran Berfikir dibahagikan kepada 2 domain utama                -->  Kemahiran Berfikir secara kritis                -->  Kemahiran Berfikir secara kreatif Kemahiran Berfikir secara kritis = " kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan atau kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan, kebaikan dan kelemahan sesuatu hujah dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti yang munasabah " Contoh Kemahiran Berfikir secara kritis : -banding beza -membuat kategori -teliti bahagian kecil dan keseluruhan -membuat sekuens -menerang sebab -membuat ramalan -usul periksa andaian -membuat inferens -mengesahkan sumber maklumat Kemahiran Berfikir seca